Drużbowie, świadkowie i inne pomocne osoby

Jaki jest przepis na sukces? Co zrobić, aby ślub i przyjęcie były spełnieniem marzeń? Odpowiedź nie jest prosta i jednoznaczna, ale z pewnością nie obędzie się tu bez zaufanych osób. Jedną z nich jest druhna/drużba. Role drużbów są czasem łączone, a nawet utożsamiane z funkcją świadka i świadkowej. Nie mylmy tych pojęć. Ostatecznie zakres zadań, jaki im przypiszemy, zależy wyłącznie od nas. 

 

Do obowiązków druhny należeć może: 

  • pomoc przy wyborze sukni ślubnej i dodatków,

  • pomoc przy adresowaniu i rozsyłaniu zaproszeń, 

  • zadbanie o emergency box (chusteczki, tabletki przeciwbólowe,
    kosmetyki, niezbędnik krawiecki itd.),

  • organizacja wieczoru panieńskiego,

  • asysta w trakcie przygotowań,

  • dbanie o nienaganny wygląd Panny Młodej w trakcie ceremonii
    i przyjęcia,

  • odbieranie kwiatów i prezentów składanych wraz z życzeniami
    przez gości dla Młodej Pary,

  • pomoc podczas sesji fotograficznej.

 

Drużba może być odpowiedzialny za:

  • pomoc w wyborze garnituru i dodatków,

  • organizację wieczoru kawalerskiego, 

  • obrączki (aby dotarły na ceremonię 🙂),

  • zadbanie o transport gości na przyjęcie i wizualny wygląd
    samochodu Młodej Pary,

  • zebranie kopert i prezentów od gości oraz przewiezienie
    ich w ustalone miejsce,

  • pomoc uczestnikom w znalezieniu swoich miejsc na sali,

  • czuwanie nad tym, aby wszyscy goście dobrze bawili się
    na przyjęciu,

  • zaangażowanie uczestników w atrakcje.

 

 

 

Druhna i drużba mogą też pomóc w innych ważnych dla nas kwestiach, np. w aranżacji florystycznej miejsca ceremonii i przyjęcia, jeśli nie planujemy zatrudniać florystki.

Możemy skorzystać ze sprawdzonego rozwiązania zza wielkiej wody większej liczby druhen i drużbów oraz wyróżnić dwójkę z nich, nadając im status świadka (best man) i świadkowej (maid of honor). Ich zadania są zbieżne z wymienionymi powyżej, choć można je oczywiście modyfikować w zależności od naszych potrzeb.

 

 

 

 

Rzadko się to zdarza, ale czasami nie potrzebujemy pomocy w zakresie organizacji i logistyki. Wtedy możemy potraktować rolę świadka i świadkowej w tradycyjnym ujęciu, tzn. wyznaczyć osoby, które tylko złożą podpisy i poświadczą ważność zawartego aktu małżeństwa. Częściej jednak potrzebujemy wsparcia. Jak dobrze wybrać osobę, która nam pomoże?

Może się wydawać, że prośba o bycie świadkową/druhną czy świadkiem/drużbą jest przede wszystkim zaszczytem dla wybranych osób. To na pewno, ale trzeba też mieć na uwadze, że to wyróżnienie wiąże się również z dużym nakładem pracy, zaangażowania i czasu.

Najczęściej decydujemy się na przyjaciółkę czy przyjaciela, kogoś blisko z nami związanego. To niewątpliwie bardzo dobry kierunek. Osoby te dobrze nas znają, wiedzą, co lubimy, czego nie znosimy i łatwiej będzie im spełnić nasze marzenia. Druga strona medalu jest taka, że my również ich znamy, więc przy tej okazji możemy skonfrontować nasze oczekiwania i zakres prac względem możliwości tych osób.

Zastanówmy się, czy ilość zadań, jaką chcemy przekazać, będzie adekwatna do umiejętności i czasu, jakim oni dysponują. 

Hipotetycznie 1 Jeśli przyjaciółka jest bardzo zaangażowana zawodowo/ma gorący czas na uczelni/małe dzieci to rozważmy przekazanie jej tylko części technicznych rzeczy związanych z organizacją wesela i dbaniem o przebieg przyjęcia. 

Hipotetycznie 2 Jeśli przyjaciel jest bardzo rozrywkowy, a procenty są nierozerwalną częścią celebrowania każdej okazji, warto uwzględnić ten fakt przy prośbie, aby zajął się gośćmi podczas przyjęcia. 

 

 

 

 

Wasi przyjaciele będą chcieli dla Was jak najlepiej, ale może ich przerosnąć ogrom prac, albo mogą wyniknąć pewne nieporozumienia. Co niezwykle więc istotne powiedzcie jasno już na samym początku, czego oczekujecie i jakie planujecie dla nich zadania. 

 

Dostosujcie swoje oczekiwania do możliwości przyjaciół, a jeśli nie da się pogodzić tych dwóch rzeczy, to pomyślcie o zwerbowaniu większej liczby osób do pomocy z grona znajomych czy rodziny, np. mam, które (przeważnie – to nie jest reguła 🙂) chętnie zaangażują się w przygotowania i nadzór. 

 

Alternatywnym rozwiązaniem jest zatrudnienie profesjonalistki – wedding plannerki do pomocy i koordynacji przygotowań, ceremonii oraz przyjęcia. Taka osoba zajmie się całą stroną organizacyjną oraz zadba o przebieg wszystkich zaplanowanych punktów i atrakcji. Zaopiekuje się Wami, gośćmi i wszystkimi, którzy biorą udział w tym szczególnym dniu, tak, aby na Waszej głowie była tylko dobra zabawa.

 

 

Skontaktuj się z nami

Telefon: +48 602 467 956

E-mail: kontakt@theweddingday.pl

43-300 Bielsko-Biała

ul. Skromna 7A